Główne założenie koncepcji i pracy przedszkola
Misja przedszkola:
„ Nasze przedszkole to miejsce, w którym zapewniamy opiekę, wychowanie i naukę
w atmosferze bezpieczeństwa i tolerancji, w duchu idei integracji i pedagogiki Marii Montessori”
Cele :
Naszym celem jest wychowanie samodzielnego, wierzącego we własne siły i przekonanego o własnej wartości człowieka.
Realizujemy naszą misję poprzez stawianie sobie celów, takich, jak: wewnętrzne doskonalenie nauczycieli, wspieranie w samorozwoju wychowawczym rodziców, rozpowszechnianie pedagogiki Montessori, wspomaganie rozwoju dzieci ,współpracę z innymi ośrodkami Montessori w Polsce i na świecie, propagowanie postaw wyrażających się szacunkiem i miłością do drugiego człowieka.
“ To, co dziecko zabiera do domu w swojej głowie i sercu, jest ważniejsze niż to, co zabierze w swoich dłoniach.” M.Montessori
Przekonania religijne i tradycje kulturowe Przedszkola
W Przedszkolu szanowane są przekonania religijne wszystkich przyjętych do naszego programu rodzin i nauczycieli. Wspieramy edukację wielokulturową, zachęcając rodziny do dzielenia się z nami elementami swoich tradycji, ale mamy za istotne założenia pedagogiki Marii Montessori, która wyrosła na podwalinach filozofii chrześcijańskiej, a więc odnosimy się do wartości uniwersalnych, takich, jak poszanowanie i miłość do drugiego człowieka, świata roślin i zwierząt.
W Przedszkolu dzieci mogą uczestniczyć w Katechezie Dobrego Pasterza.
W placówce wprowadza się elementy obchodzenia Świąt uznanych w Polsce za narodowe, a więc także Święta kościelne. Personel uznaje wagę Świąt innych kultur, dla poszczególnych dzieci i rodzin, jeśli rodzice wyrażą taką wolę. W takim wypadku rodzice mogą zaproponować przedszkolu podzielenie się z innymi dziećmi tradycjami i sposobami obchodów Świąt dla nich ważnych.
Wizja przedszkola
- Zapewniamy każdemu dziecku warunki do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju
- Pracujemy zgodnie z filozofią M. Montessori .
- Realizujemy innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi, rodzicami oraz środowiskiem
- Aktywizujemy rodziców do uczestnictwa w życiu przedszkola
- Pomagamy dzieciom poznawać, tworzyć i rozumieć siebie i otaczający świat
Staramy się realizować działania służące budzeniu przywiązania do tradycji i kultury własnej rodziny, regionu i naszego kraju w powiązaniu z dziedzictwem kulturowym Europy
Dlaczego Montessori ?
Pedagogika Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju:
- intelektualnego
- fizycznego
- duchowego
- społecznego
- kulturowego.
Wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność oraz kształtuje umiejętności współdziałania w grupie.
Pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości i w formowaniu prawidłowego charakteru.
Dr Maria Montessori uważała, że dzieci w różnym wieku chłoną wiedzę w inny sposób, dlatego każdy etap programu Montessori został opracowany w oparciu o potrzeby dzieci danej grupy wiekowej. Dziecko w wieku przedszkolnym chce wiedzieć wszystko o wszystkim. Ta wewnętrzna ciekawość jest wspaniałą cechą, która pomaga mu rozwijać zamiłowanie do nauki.
Zintegrowany program nauczania jest główną zaletą edukacji Montessori. Dziecko odkrywa – jak nierozerwalnie – literatura, nauka, sztuka, natura, historia czy matematyka związane są z życiem.
Nauczyciele Montessori poznają i rozwijają predyspozycje każdego dziecka i właśnie dlatego angażuje się ono w pracę, która odpowiada jego potrzebom i gotowości.
Nasz budynek obejmuję powierzchnię 500 m2 i jest specjalnie zaprojektowany pod placówkę Montessori. Zależy nam aby Nasze przedszkolne dzieci miały odpowiednio dostosowane otoczenie do prawidłowego rozwoju.
Do dyspozycji dzieci jest przeznaczony montessoriański plac zabaw o powierzchni 1000 m2.
Zapewniamy dzieciom duże przestronne sale z pięknymi tarasami, gdzie będą mogły z nich korzystać w czasie pracy własnej . W centrum pedagogiki Marii Montessori jest dziecko, dla którego stwarza się odpowiednie środowisko- otoczenie.